Tuesday 10 November 2015

lapang

"Sayang, macam mana nak buat ni? Penuh sesak kereta kita ni. Beg baju awak, barang lagi, anak-anak lagi." Kata aku sambil menggaru kepala keserabutan. Nak balik jauh ni oii. Aku cuit bini yang tengah pakai seatbelt. "Cuba awak bagi saya idea macam mana nak kasi lapang sikit kereta kita ni. Tak ubah tin sardin mackerel." 

Sedang kami memenuhi kereta yang agak padat dan sendat, tetiba aku berterabur gelak lepas capai phone dan baca whatsapp yang ada kena mengena dengan kejadian harini.

"Kenapa awak senyum?" 

Baca ni. Tunjuk aku pada bini akan paparan skrin smartphone. Kemudian ada dua orang gelak berdekah. Hehehe.

There was this one laki of Terengganu people nak balik kampung and they were stuffed into one small car like a Kancil. Seven of the family members all together, so the mum said.

Mum : Guane nih. Penoh kete. Dok muak ayoh mu wey!
Dad : Betul jugok. Guane nok buak nih? Lame nok sapa kapong.
Mum : Tujuh oghang dokleh sumbak masuk kete nih. Kecik do'oh.

They then thought and thought of the solution to their problems and how to make some space in the car. Suddenly their youngest son shouted.

Son : Abah. Umi. Awang tau doh guane nok buak. Kite skaghang ada tujuh oghang. Tamboh la soghang lagi. Baru jadik 'lapang'! 



Wahai! 

No comments:

Post a Comment